مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 دی 1400 ساعت 09:002022-01-03پزشكي

کوهسرخی ها آب آلوده به آرسنیک می نوشند؟


اگرچه خشکسالی تهدیدی برای کم آبی و بی آبی در کوهسرخ است اما آب آلوده به آرسنیک نیز مضاف بر این قضیه شده و برخی از منابع آبی روستاهای این شهرستان از جمله چلپو را با مشکل مواجه کرده است.

- حدود یک دهه می شود موضوع وجود آرسنیک در تعدادی از منابع آب شرب مردم کوهسرخ به طور جدی پیگیری می شود اما همان زمان برخی آن را شایعه دانستند و وجود این ماده سمی در آب را کتمان کردند.

در منطقه چلپو که با اقلیم نیمه خشک کوهستانی در کوهسرخ قرار دارد، تا کنون چندین مرتبه از سوی کارشناسان در مورد وجود آلودگی آب و خاک ناشی از آرسنیک زمین زاد(منشأ گرفته از سنگ های منطقه) و اثرات زیست محیطی و اثر بر سیستم ایمنی و سلامت انسان بررسی هایی انجام شده است.

همچنین نمونه گیری از نشانگرهای زیستی مو، ادرار و خون افراد ساکن در منطقه انجام شده و هر بار نیز در خصوص وجود آرسنیک در تعدادی از منابع آب این محدوده هشدارهای جدی داده شده است.

بر اساس آنچه از سوی کارشناسان و پژوهشگران اعلام شده در بعضی از چاه های این منطقه میزان آرسنیک در آب بالاتر از حد استاندارد شرب(10 میکروگرم بر لیتر) اعلام شده است.

بر اساس تحقیقی که در سال 91 توسط معصومه طاهری، دانشجوی دوره کارشناسی ارشد زمین شناسی زیست محیطی دانشگاه فردوسی مشهد، انجام گرفته، مشخص شد غلظت آرسنیک علاوه بر آب در نشانگرها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کوهسرخی ها آب آلوده به آرسنیک می نوشند؟

کوهسرخی ها آب آلوده به آرسنیک می نوشند؟