مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 آذر 1400 ساعت 11:002021-12-21سياسي

شب چله استقبال از طلوع آفتاب و بلند شدن روزهای سال است


ریشه شب چله در باورهای ایرانیان قدیم است، مردم در این شب دور هم جمع می شدند و تا صبح بیدار می ماندند و در واقع به استقبال طلوع آفتاب و بلند شدن روزها می رفتند.

- ایسنا/همدان یک مدرس دانشگاه گفت: ریشه شب چله در باورهای ایرانیان قدیم است، مردم در این شب دور هم جمع می شدند و تا صبح بیدار می ماندند و در واقع به استقبال طلوع آفتاب و بلند شدن روزها می رفتند.

مرتضی نادری پیکر در نشست بازخوانی آیین های زمستانی در همدان که در دفتر ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه یکی از آیین های زیبا و ماندگار ایرانی ها برگزاری آیین شب چله است، اظهار کرد: اولین چیزی که از شب به ذهن خطور می کند تاریکی است که در ابیات بسیاری از شاعران ایرانی به زیبایی به این مشخصه شب اشاره شده است.

وی افزود: در دوبیتی های باباطاهر هم به واژه تاریکی در شب اشاره شده که حکمت خداوند بالاتر از هر چیزی است و در هر اتفاقی اراده خداوند پشت قضیه است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به واژه و تاریکی در اشعار فردوسی گفت: در قسمت هایی از شاهنامه فردوسی برای تصویر نبرد رستم از واژه شب تیره استفاده می کند و دیگر شاعران هم در غزل های عاشقانه خود از شب، شب تیره برای توصیف و استعاره استفاده کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شب چله استقبال از طلوع آفتاب و بلند شدن روزهای سال است

شب چله استقبال از طلوع آفتاب و بلند شدن روزهای سال است