مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 آذر 1400 ساعت 05:402021-12-20فرهنگي

روایت مکتوب از مکاتب سنتورنوازی ایران/ وجه تمایز مکتب جدید و قدیم


یکی از ناشران و پژوهشگران عرصه موسیقی در تشریح تازه ترین فعالیت های خود از انتشار یک کتاب پژوهشی در حوزه تاریخ سنتورنوازی ایران خبر داد.

- شهاب مِنا پژوهشگر، نوازنده و ناشر موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: به تازگی کتاب مکاتب سنتورنوازی در ایران از قاجاریه تا کنون ، اثر کیومرث پیرَگلو، به ترجمه فاطمه نکونام و ویراستاری بنده در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفته است.

وی در توضیحات تکمیلی این اثر گفت: کتاب حاضر براساس رساله دکترای مؤلف در رشته اتنوموزیکولوژی است که در سال 1389 (2010 م) به دانشگاه موناش استرالیا ارائه شده و اینک ترجمه فارسی آن با بازنگری و ویرایش مجدد منتشر می شود.

در این اثر که در 10 فصل تنظیم شده مؤلف پس از نگارش کلیاتی درباره تاریخ موسیقی ایران و ساختار، کوک و فرم های موسیقی ایرانی به تاریخچه سنتور ایرانی، ساختمان و تکنیک های نوازندگی آن پرداخته و در ادامه رسم الخط های نگارش، سبک شناسی تزیینات و بسط و گسترش ملودیک در سنتورنوازی را شرح می دهد.

منا افزود: نویسنده سپس به معنای بداهه در موسیقی ایرانی براساس تحقیق کتابخانه ای و تحقیق میدانی خود (مصاحبه با سنتورنوازان و موسیقی دانان ایرانی) و بررسی ساختار بداهه در موسیقی ایرانی می پردازد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایت مکتوب از مکاتب سنتورنوازی ایران/ وجه تمایز مکتب جدید و قدیم

روایت مکتوب از مکاتب سنتورنوازی ایران/ وجه تمایز مکتب جدید و قدیم