مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 آذر 1400 ساعت 04:552021-12-11فرهنگي

تجلی معماری باشکوه ایرانی در مشیرالملک/ بنایی 9 دری با ویژگی های خاص


خانه تاریخی مشیرالملک، قدمتش به زمان صفوی می رسد و تاکنون کاربری های گوناگونی را به چشم خود دیده است، اما اکنون موزه ای است که وقتی چشمت به جمالش روشن می شود، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اصفهان، خانه مشیرالملک از بناهای اشرافی دوران صفوی است که از سال 97 با کاربری موزه برای عموم بازگشایی شد و آثاری از دوره قاجار تا دوره هخامنشیان در آن نگهداری می شود، بنای ابتدایی آن 14 هزار متر بوده که فقط 2500 متر از آن باقی مانده است؛ مدرسه حلبیان که به مدرسه قصه های مجید معروف است، زمانی سربازخانه این بنا بوده است که اکنون اوضاع خوبی هم ندارد.

این خانه از معدود بناهایی است که چهار هنر آینه کاری، گچ بری، نقاشی و حجاری را با هم دارد، نقاشی انجام شده در بنا چهار سبک متفاوت روی پوسته، روی آینه، پشت شیشه و روی گچ است.

حفظ حریم خصوصی، از ویژگی های معماری ایرانی اسلامی در طرفین بالا، اتاق هایی است که از لحاظ معماری مخصوص خانم ها بوده و پشت پنجره هایش برای حفظ حریم خصوصی، با ورقی از طلا پوشانده شده که داخلش قابل مشاهده نباشد.

معمولا تعداد پنجره های ارسی فرد است و با توجه به موقعیت اجتماعی افراد، 3دری، 5دری، 7دری و 9دری ساخته می شده؛ این خانه 9دری و متعلق به خانه های شاهی است، قدمت و وسعت این 9دری آن را از سایر 9دری ها متمایز می کند؛ ابعاد ارسی این بنا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تجلی معماری باشکوه ایرانی در مشیرالملک/ بنایی 9 دری با ویژگی های خاص

تجلی معماری باشکوه ایرانی در مشیرالملک/ بنایی 9 دری با ویژگی های خاص