مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آذر 1400 ساعت 16:452021-12-08اقتصادي

دستیابی به توسعه پایدار نیازمند برنامه ریزی در حوزه علم و فناوری است


بدون سیاست گذاری و برنامه ریزی منسجم در حوزه های علم و فناوری توسعه پایدار تحقق پیدا نمی کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از سنندج، رحمت صادقی امروز در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران استان کردستان در سنندج ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: کشورهای پیشرفته توسعه پایدار سازگار با محیط زیست را از مسیر نوآوری و فناوری طراحی کرده اند.

وی سرمایه گذاری اندک و پراکنده در امر تحقیق و پژوهش را از مشکلات پژوهشی دانست و اظهار کرد: 25 درصد بودجه های پژوهشی در دانشگاه ها و 85 درصد در نهادهای کشور به حوزه پژوهش اختصاص دارد.

به گفته رییس دانشگاه کردستان، سه درصد تولید ناخالص ملی باید به حوزه پژوهشی اختصاص یابد، این در حالی است که  هم اکنون حداکثر نیم درصد تولید ناخالص ملی  به بخش پژوهش اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه پراکندگی پژوهش ها در کشور سبب هم پوشانی و اتلاف منابع می شود تصریح کرد: اگر رشته های مختلف در کنار هم به فعالیت های پژوهشی بپردازند از موازی کاری و اتلاف هزینه ها جلوگیری می.

شود و پژوهش ها از اثربخشی بیشتری برخوردار خواهند شد.

صادقی اظهار کرد: کشورهای پیشرفته تنها نهادی متولی واحد پژوهش است اما در کشور ما نهادها و سازمان های متعددی در برنامه ریزی آموزش و پژوهش و فناوری دخیل هستند که این امر منجر به مشکلاتی در امر پژوهش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دستیابی به توسعه پایدار نیازمند برنامه ریزی در حوزه علم و فناوری است

دستیابی به توسعه پایدار نیازمند برنامه ریزی در حوزه علم و فناوری است