مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 آذر 1400 ساعت 06:252021-12-07اقتصادي

رکود تولید نتیجه کاهش دستمزد کارگران


کاهش دستمزدها باعث پایین آمدن قدرت خرید عمومی جامعه و رکود تولید می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی خدایی نایب رییس شورای عالی کار درباره ی این که آیا مارپیچ تورم و دستمزد در اقتصاد کشور وجود دارد گفت: مارپیچ دستمزد و تورم در حالت کلی وجود دارد، اما حداقل از دو دهه ی اخیر تا به امروز در اقتصاد ایران این مارپیچ وجود ندارد و در این زمینه بزرگنمایی می شود.

نایب رییس شورای عالی کار اظهار کرد: دستمزد در دو حالت می تواند منجر به افزایش تورم شود حالت اول این که افزایش دستمزد باعث بالا رفتن قیمت تمام شده ی کالا و خدمات شود و حالت دوم بعد روانی است که باعث ایجاد تورم کاذب در جامعه شود.

خدایی بیان کرد: بر اساس آماری که از سال 1384 و 1395 وجود دارد میانگین سهم دستمزد در قیمت تمام شده ی قیمت کالا و خدمات در دهه هشتاد حدود 17 درصد بود و در نیمه ی اول دهه نود این عدد به 8 درصد سقوط کرد و در حال حاضر این عدد زیر 5 درصد است در سال های اخیر دستمزد کم ترین تاثیر را در افزایش بار روانی تورم در جامعه و تغییر قیمت ها داشته است.

وی افزود: امروزه برخی از اقتصاددانان به ویژه در دولت کنونی برای حمایت از دولت به دنبال خلق نقدینگی مازاد برای بالابردن دستمزد هستند تزریق نقدینگی قطعا باعث ایجاد تورم خواهد شد وقتی اقتصاد دچار مشکل است ت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رکود تولید نتیجه کاهش دستمزد کارگران

رکود تولید نتیجه کاهش دستمزد کارگران