مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 آذر 1400 ساعت 05:552021-12-07اقتصادي

شوری خاک؛ پیامد خشکسالی


استاد گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه شهرکرد با اشاره به موضوع شوری خاک، گفت: اگرچه در استانی مانند چهارمحال و بختیاری مسئله شوری حاد نیست، اما افزایش خشکسالی های پی در پی و استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی می تواند در آینده معضل شوری خاک را رقم بزند.

- محمدحسن صالحی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به مسئله شوری خاک، اظهار کرد: به تجمع نمک های محلول تر از گچ در خاک تا حدی که رشد گیاه را محدود کند، شوری خاک گفته می شود، معیار اندازه گیری شوری خاک تعیین هدایت الکتریکی عصاره خاک است که طبق قرارداد اگر عدد هدایت الکتریکی عصاره خاک، بالاتر از چهار دسی زیمنس بر متر باشد، آن خاک شور نامیده می شود.

استاد گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه شهرکرد افزود: دقیقا همین تقسیم بندی میزان شوری نیز برای آب وجود دارد، از آن جا که آب و خاک با هم در ارتباط هستند، گاهی اوقات شوری خاک مربوط به شوری آب آبیاری خواهد بود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه عمده مناطق کشور، خشک و نیمه خشک هستند و میزان بارندگی در این مناطق کم است، طبیعی خواهد بود که املاح راحت تر می توانند در خاک تجمع پیدا کرده و کمتر شسته شوند، به همین دلیل عمده شوری خاک در مناطق مرکزی کشور وجود دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شوری خاک؛ پیامد خشکسالی

شوری خاک؛ پیامد خشکسالی