مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 آذر 1400 ساعت 19:052021-12-06اقتصادي

هزینه سنگین برای مرمت سنگ نگاره باستانی کرمانشاه


معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تخصیص اعتبار برای مرمت سنگ نگاره آنوبا نی نی به عنوان یکی از قدیمی ترین کتیبه های کشور خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از کرمانشاه، اعظمی در خصوص مرمت این عصر کهن و تاریخی، اظهار داشت: امسال 720 میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی این کتیبه در نظر گرفته شده که قرار است مطالعات آسیب شناسی مرمت کتیبه و تعیین عرصه و حریم آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مطالعات آسیب شناسی این اثر با همکاری مرمت گر های شیرازی انجام می شود، افزود: جنس کتیبه های این سنگ نگاره از سنگ های آهکی زاگرس مرکزی است که به شدت آسیب پذیرند و از هر موادی نمی توان برای مرمت آن استفاده کرد به همین دلیل مطالعات آسیب شناسی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اعظمی خاطرنشان کرد: با تخصیص اعتبار کار مطالعات این اثر تاریخی ظرف مدت 3 تا 4 ماه انجام می شود تا چگونگی مرمت آن مشخص شود.

معاون میراث فرهنگی استان یادآور شد: محوطه این نقش برجسته اکنون پایگاه محور ساسانی شده است چرا که این اثر در امتداد آثار محور ساسانی از ماهیدشت تا قصرشیرین قرار گرفته است.

نقش برجسته آنوبانی نی با 6 کتیبه در شهر سرپلذهاب قرار دارد و قدمت آن حدود 4 هزار و 500 تا 5 هزار سال پیش تخمین زده شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هزینه سنگین برای مرمت سنگ نگاره باستانی کرمانشاه

هزینه سنگین برای مرمت سنگ نگاره باستانی کرمانشاه