مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 آذر 1400 ساعت 12:452021-12-04اجتماعي

سامان دهی سنگ های تاریخی تخت جمشید


مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از ادامه روند سامان دهی سنگ های تاریخی در محوطه جهانی تخت جمشید خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، حمید فدایی با بیان اینکه مرحله جدیدی از اقدامات سامان دهی سنگ های تاریخی در حال انجام است، مطرح کرد: قطعات بی شماری از سنگ های مربوط به درگاه ها و ستون ها که عمده آن ها منقوش هستند درگذر زمان از پیکره بناهای جدا و هم اکنون در فضاهای روباز موجود در کاخ های تخت جمشید نگهداری می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: با توجه به اینکه این قطعات سنگ به طور مستقیم روی خاک قرار گرفته اند، سرما، باران و رشد گیاهان آسیب زیادی به آن ها وارد می کند، لذا در قالب طرح سامان دهی در زمینه مستندنگاری و شناسنامه دار کردن هر قطعه سنگ و سپس انتقال قطعات سنگ به مخازن سرپوشیده تخت جمشید نیز تصمیم گیری و اقدام شد.

فدایی گفت: فعالیت سامان دهی سنگ ها از اواخر سال 1397 آغاز شد و تاکنون حدود 3600 قطعه سنگ، ثبت و به نحو مناسبی پیشرفت داشته و نتایج درخشان آن در نجات بخشی و ثبت و ضبط این قطعات ارزشمند تاریخی باعث شده این پروژه توسعه یابد و برای ماه های پیش رو و سال آتی نیز برنامه ریزی شود.

یونس زارع از کارشناسان باستان شناس و از مسئولان اجرایی این طرح دراین باره بیان کرد: در فرآیند سامان دهی قطعات سنگ، موقعیت مکانی و ح


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سامان دهی سنگ های تاریخی تخت جمشید

سامان دهی سنگ های تاریخی تخت جمشید