مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 آذر 1400 ساعت 07:052021-12-04اقتصادي

بازگشت تاجیکستان به سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی


وزیر صنایع و فناوری های نوین تاجیکستان در دومین نشست کنگره اورآسیا در «مسکو» از بازگشت این کشور به سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی در سال آینده میلادی خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، شیرعلی کبیر وزیر صنایع و فناوری های جدید تاجیکستان اعلام کرد این کشور در سال آینده میلادی به سیستم واحد انرژی منطقه آسیای مرکزی برمی گردد.

وی این موضوع را در پاسخ به پیشنهاد الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در مورد بازسازی سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی اعلام کرد.

وزیر صنایع و فناوری های نوین تاجیکستان در ادامه خاطرنشان کرد: برای از سرگیری فعالیت سیستم واحد انرژی باید تغییرات بازار و جهان را در نظر گرفت.

کبیر افزود: با راه اندازی نیروگاه برق آبی راغون تغییرات جدی در بازار انرژی ایجاد و کمبود برق در آسیای مرکزی را رفع می کند.

سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی در سال 1997 میلادی تشکیل شد و کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و جنوب قزاقستان به آن پیوستند.

سیستم مذکور  83 نیروگاه کشورهای منطقه را در بر می گرفت.

در این سیستم قوانینی حاکم بود مبنی بر اینکه کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان برای ارائه آب لازم به قزاقستان و ازبکستان جهت آبیاری اراضی کشاورزی، توربین های نیروگاه های برق آبی خود را با ظرفیت کامل راه اندازی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بازگشت تاجیکستان به سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی

بازگشت تاجیکستان به سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی