مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 آذر 1400 ساعت 10:502021-11-30اقتصادي

قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان؛ بزرگنمایی یا واقعیت؟


کل ترانزیت گاز ترکمنستان از مسیر ایران، روزانه 5 میلیون متر مکعب است یعنی کمی بیش از نیم درصد از کل تولید گاز ایران! حق سوآپ ایران از این نیم درصد، - کل ترانزیت گاز ترکمنستان از مسیر ایران، روزانه 5 میلیون متر مکعب است یعنی کمی بیش از نیم درصد از کل تولید گاز ایران! حق سوآپ ایران از این نیم درصد، آنقدر ناچیز است که بعید است نقش چندانی در تامین گاز پنج استان شمالی کشور هم داشته باشد.

حمیدرضا شکوهی در اعتماد نوشت: قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران که یکشنبه امضا شد، اگرچه در نگاه اول، رخدادی مثبت است و از هرگونه تعامل با کشورهای دیگر از جمله همسایگان باید استقبال کرد، اما از منظری دقیق تر و فراتر از بزرگنمایی های معمول، می توان زوایای کمتر دیده شده از این قرارداد را هم مورد بررسی قرار داد تا به قضاوت دقیق تری برسیم.

ابتدا باید توجه داشته باشیم که رابطه گازی ایران و ترکمنستان رابطه خوبی نبوده و این قرارداد در چنین شرایطی امضا شده است.

در زمانی که جواد اوجی، وزیر نفت فعلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز بود، ترکمن ها هر سال اول ژانویه، قیمت گاز صادراتی به ایران را افزایش می دادند و از آنجا که ایران در سرمای زمستان چاره ای جز تامین گاز به هر قیمتی برای استان های شمالی نداشت، به اجبار تن به مطالبه تر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان؛ بزرگنمایی یا واقعیت؟

قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان؛ بزرگنمایی یا واقعیت؟