مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 آبان 1400 ساعت 12:352021-11-07دانش

مالچ رسی ایران ساخت تولید شد


محققان کشور موفق به تولید مالچ های رسی برای تثبیت کانون های گردوغبار شدند.

- به نقل از معاونت علمی و فناوری، تولید مالچ رسی برای نخستین بار در ایران رای تثبیت کانون های گردوغبار صورت گرفته است و ضمن حفظ محیط زیست، این معضل را برطرف می کند.

در این فرآیند، پژوهشگران ایرانی از رسی به نام رس بنتونایت کلسیم دار استفاده کرده اند که پس از خالص سازی و فناور کردن، به صورت محلول بر سطح خاک پاشش می شود.

آنها این رس را با حمایت های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای نخستین بار در منطقه فوق بحرانی سگزی که در 25 کیلومتری شرق اصفهان واقع است، مورد استفاده قرار دادند.

این نوع مالچ در مقایسه با مالچ های دیگر که پیش از این استفاده می شد مانند مالچ نفتی یا پلیمری، محیط زیست دوست بوده و قادر است بدون اینکه کوچکترین آسیبی به خاک و محیط زیست وارد کند، باعث تثبیت خاک شود.

ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی دارد و می تواند اگر رطوبت وجود داشته باشد، ذرات خاک را به هم بچسباند و مقاومت برشی آنها را افزایش دهد و خاک را در مقابل عامل فرساینده که باد است، مقاوم می کند.

از دیگر ویژگی های این مالچ آن است که رطوبت را ذخیره کرده و باعث می شود تا گیاهان بومی که ریشه آنها هنوز خشک نشده، دوباره برگردند بنابراین نفوذپذیری را کاهش نداده و باعث رشد گیاهان می شو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مالچ رسی ایران ساخت تولید شد

مالچ رسی ایران ساخت تولید شد