مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 3 آبان 1400 ساعت 09:252021-10-25اجتماعي

آیا تخریب سنگ نگارهای 3500 ساله ی مهریز صحت دارد؟


اخیراً تصاویر مربوط به تخریب سنگ نگاره های 3500 ساله ی کوه ارنان در شهرستان مهریز واکنش هایی را در فضای مجازی به همراه داشته است ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد می گوید: - ایسنا/یزد اخیراً تصاویر مربوط به تخریب سنگ نگاره های 3500 ساله ی کوه ارنان در شهرستان مهریز واکنش هایی را در فضای مجازی به همراه داشته است ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد می گوید: این تخریب ها به تازگی اتفاق نیفتاده و مربوط به بیش از 20 سال پیش است.

سنگ نگاره های 3500 ساله ی کوه ارنان مهریز تنها یکی از جاذبه های دیدنی شهرستان مهریز است که مورد توجه باستان شناسان و گردشگران زیادی قرار دارد؛ در دامنه شرقی کوه ارنان مشرف به آبگیر خشک شده ی دشت ارنان، روی تعدادی از تخته‎ سنگ‏ هایی که به ابعاد مختلف از کوه جدا شده، نقوشی از حیوانات و انسان وجود دارد.

از مجموع 27 قطعه سنگ یاد شده، یکی از تخته سنگ ها از بقیه بزرگ تر و نقوش کَنده شده روی آن مفصل تر از همه است بنابراین آن را سنگ نگاره اصلی و مابقی را به عنوان سنگ نگاره های فرعی می دانند.

این سنگ ‎ نگاره های کهن برطبق بررسی‏ های باستان شناسی دارای قدیمی ترین نقوش است و قدمت آنها به احتمال زیاد به عصر آهن یعنی 1500 سال پیش از میلاد مسیح مربوط بازمی گردد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا تخریب سنگ نگارهای 3500 ساله ی مهریز صحت دارد؟

آیا تخریب سنگ نگارهای 3500 ساله ی مهریز صحت دارد؟