مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 30 مهر 1400 ساعت 09:302021-10-22اقتصادي

نجات پرماجرای یک غار


غار «دودزا» یا «زرین غار» که حدود سه سال پیش پرونده توریستی شدن آن بسته شده بود، این بار گرفتار معدن کاران شده است؛ هرچند دستور توقف موقتی فعالیت های معدن به مدت دو ماه داده شده است تا وزارت صمت مجوز تعطیلی کامل را صادر کند.

- غار دودزا یا زرین غار که حدود سه سال پیش پرونده توریستی شدن آن بسته شده بود، این بار گرفتار معدن کاران شده است؛ هرچند دستور توقف موقتی فعالیت های معدن به مدت دو ماه داده شده است تا وزارت صمت مجوز تعطیلی کامل را صادر کند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، غار دودزا که محلی ها آن را زرین غار می نامند، در جاده همدان و در 35 کیلومتری شهرستان خدابنده در استان زنجان و در طول محور غارهای علیصدر و کتله خور واقع شده است.

براساس داده های کاوشگران غارها، دودزا در اسفندماه سال 1384 خورشیدی بعد از وقوع یک زلزله، توسط روستایی ها شناسایی و به کارشناسان گزارش شد.

در آخرین پیمایش انجام شده، ارتفاع دهانه غار 2011 متر از سطح دریا، طول آن 406 و عمق آن 154 متر ثبت شده است.

این غار آهکی دارای چند طبقه است که تا کنون دو طبقه آن شناسایی شده و دارای تونل های فرعی و استالاکتیت ها و استالاگمیت ها و ستون های بسیار در گذرگاه های اصلی و قندیل های مخروطی آویزان از سقف ها است که بر اثر داشتن ناخالصی، رنگ های متنوعی به خود گرفته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نجات پرماجرای یک غار

نجات پرماجرای یک غار