مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 27 مهر 1400 ساعت 08:052021-10-19اقتصادي

زالزالک میوه ای به رنگ پاییز


در سال های نه چندان دور روی چرخ طافی میوه های فصل که میوه های موردعلاقه کودکان بود مانند، آلبالوی خشک، زغال اخته و زالزالک می فروختند و میوه را داخل قیف های کاغذی می پیچیدند و به مشتری می دادند و مشتریان هم اغلب کودکان و نوجوانان بودند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پاییز میوه های زرد و سرخی همچون انار و نارنگی را به انسان هدیه می دهد که البته در این میان نباید از میوه های خودرو غافل شویم، یکی از این میوه ها که طرفداران خاصی دارد زالزالک است.

بهرام گِرِیی، فعال محیط زیست و از اهالی الموت به ایسنا می گوید: زالزالک در استان قزوین با نام های کَهری و وَلیک نیز شناخته می شود البته در الموت برای انواع زرد رنگ نام های کَرکی، کَری و برای انواع قرمز و سیاه نیز نام هایی چون میارِه، میارِک، گُچ و گوچ مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در طارم سفلی نیز در مناطق کوهستانی درختچه های زالزالک در مناطق جنگلی وجود دارد که از آن با نام یئمیشان یاد می شود.

گریی اشاره می کند: فصل برداشت زالزالک از اواسط شهریور تا اواخر مهر است و نوع دیمی آن شیرین تر اما لیزتر بوده و بعضاً دچار آفت و کرم خوردگی می شود.

این میوه به صورت سنتی برداشت می شود که طی آن اهالی محصول را به صورت دست چین یا تکاندن درخت و شاخه ها و یا ریختن با چوب بلند با نام المبه برداشت می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زالزالک میوه ای به رنگ پاییز

زالزالک میوه ای به رنگ پاییز