مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 22 مهر 1400 ساعت 23:002021-10-14سياسي

بیشترین تعامل اهل هنر با حافظ از بین خوش نویسان بوده است


از میان اهالی هنر، خوش نویسان بیشترین اقبال را در تعامل با حافظ داشته اند.

- ، مهدی عظیم پور، پنجشنبه شب در پنجمین شب از ویژه برنامه های مرکز حافظ شناسی به مناسبت یادروز حافظ در سخنرانی خود با محوریت هم سویی فرم خط با معنی شعر در اشعار حافظ با توجه به رسم الخط زمانه ی شاعر ، اظهار داشت: قرن هشتم یکی از پرفروغ ترین دوره های رواج خوش نویسی و بسیاری از هنرهایی است که امروزه، به عنوان هنرهای سنتی خوانده می شوند.

وی، درباره هم سویی فرم خط با معنی شعر در اشعار حافظ گفت: از بررسی به عمل آمده در ابیات حافظ، می توان دریافت که او نیز، مانند بسیاری از بزرگان و فضلای آن زمان، با هنر خوش نویسی آشنا بوده و حتی احتمالاً در خوش نویسی دستی داشته است.

اگر قطعات و آثار خوش نویسی به جای مانده در قرن هشتم با رقم شمس الدین محمد حافظ شیرازی، بنا بر ادله و اظهارات برخی صاحب نظران، دلیل قانع کننده ای بر خوش نویس بودن حافظ شاعر نیست، استفاده شایان وی از اصطلاحات خوش نویسی و هنرهای وابسته به آن، می تواند نشانه آشنایی کامل وی با این فن و مصطلحات آن باشد.

دیوان حافظ، مملو از انواع ترکیباتی است که با واژه های چون: خط، قلم، نقش، رنگ، لوح، صفحه، سواد، بیاض، غبار، ورق و نظایر اینها ساخته شده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بیشترین تعامل اهل هنر با حافظ از بین خوش نویسان بوده است

بیشترین تعامل اهل هنر با حافظ از بین خوش نویسان بوده است