مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 15 مهر 1400 ساعت 05:452021-10-07اجتماعي

حمام تاریخی خواجه نصیر مراغه را بی توجهی تخریب می کند + تصاویر


حمام تاریخی خواجه نصیر مراغه به شدت در معرض تخریب است.

- خبرگزاری فارس- احمد طالبی: معماری و مهندسی ساخت بناهای ایرانی کهن از جمله مهارت هایی است که در بسیاری از علوم مهندسی پیشرفته غرب نیز به صراحت عنوان شده است.

ایرانیان از دیرباز در ساخت مساجد قنات ها، آب انبارها، کاریزها و حمام ها نبوغی داشتند که پس از سالیان متمادی حتی امروز در قرن پیشرفت و توسعه، الگوی بسیاری از مهندسان خواهند بود اما اینکه امروزه تا چه اندازه از این میراث گذشتگان حفاظت می شود، جای بسی تأمل دارد.

چه حال خوشی داشتند قدیمی ها؛ بعد از نماز صبح، شاگرد مغازه را همراه می کردند با لباس ها و سایر ملزومات گرمابه که زن خانه در یک بقچه سفید رنگ می پیچید، از صابون زرد رنگ مراغه با آن بوی خاص اش گرفته تا سنگ پا و یک سری چیزهای دیگر تا به گرمابه ببرد.

خودش هم چندی بعد راه می افتاد؛ در کوچه و پس کوچه های تاریک و تنگ بازار تا آفتاب نزده حمام کرده باشد و بتواند کرکره مغازه اش را در بازار به موقع بالا بکشد و به کسب روزی مشغول شود.

در گرمابه نیز با یک چای دارچین و در مواقعی بعد از مشت و مال حسابی که به وی می دادند و یک شربت، پذیرایی مفصلی می شد و با انداختن سکه ای در دخل صاحب حمام، از آنجا خارج می شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حمام تاریخی خواجه نصیر مراغه را بی توجهی تخریب می کند + تصاویر

حمام تاریخی خواجه نصیر مراغه را بی توجهی تخریب می کند + تصاویر