مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 9 مهر 1400 ساعت 02:302021-09-30سياسي

سخت ترین دادگاه نظامی علیه نخست وزیر


دکتر محمد مصدق که دو دوره نماینده مجلس شورای ملی بود و با انتخاب محمدرضا شاه 25 ماه نخست وزیر ایران شد، با توطئه ها و سنگ اندازیهای دربار و تیمسارهای وابسته به سرویس های اطلاعاتی آمریکا با بحران، - کارشکنی، ترور شخصی و حذف فیزیکی اعضای دولتش روبرو شد و هر بار به شیوه ای معجزه آسا، نجات یافت، اما توطئه کوتای آمریکایی – انگلیسی ارتش علیه دولتش در 28 مرداد 1332 بالاخره او را از پا درآورد.

سرتیپ حسین آزموده، دادستان وقت ارتش بعد از بازداشت و زندانی کردن او و همراه نظامیش، کیفرخواستی طولانی و پر اتهام علیه دکتر محمد مصدق و سرتیپ محمدتقی ریاحی، رییس وقت ستاد ارتش نوشت و خواستار اعدام آنان شد، اما دادگاه بعد از 35 جلسه رسیدگی، تصمیم به تبعید و زندانی کردنشان گرفت.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، امروز 9 مهرماه شصت و هشتمین سالروز صدور کیفرخواست دادستان وقت کشور علیه دکتر محمد مصدق و سرتیپ محمدتقی ریاحی در سال 1332 است.

در پی سرنگون شدن رضا شاه به دست انگلیسی در شهریور 1320 و روی آمدن محمدرضا شاه به دست آمریکایی ها در همان ماه، 15 سال قبل از تاسیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور – ساواک - مهمترین دستگاه امنیتی و اطلاعاتی کشور یعنی ژاندارمری سلطنتی در اختیار ماموران سی آی اِی و ام ای سیکس قرار گرفت تا سیاستمداران آمریکایی به طور کامل بر امور سیاسی و اجتماع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سخت ترین دادگاه نظامی علیه نخست وزیر

سخت ترین دادگاه نظامی علیه نخست وزیر