مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 مهر 1400 ساعت 07:302021-09-28اقتصادي

سیب آذربایجان غربی درگیر بی برنامگی/ لزوم رفع پیچ و خم های صادراتی


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان غربی از دهه 60 تولیدکننده عمده انگور بود، از اینرو به این شهر، شهر انگور نیز گفته می شد؛ بعد از دهه 60 به ویژه در دهه 70 با برداشت آب از منابع زیرزمینی، به تدریج باغداران به سمت کشت و تولید سیب درختی نیز روی آوردند.

رشد باغات سیب، صنایع فرآوری و تبدیلی را در استان رونق داد و همین امر سبب شد تا سیب درجه 3 یا همان سیب زیر درختی در دست باغداران نماند و زمینه ای فراهم شد تا حتی یک سیب هم از چرخه مصرف خارج نشود.

طی سال های گذشته سیاست های خارجی دولت، عدم توانایی باغداران در بازاریابی محصولات کشاورزی، عدم توجه به سورتینگ و بسته بندی سیب، سنتی بودن کشاورزی در استان و بالا بودن میزان سیب صنعتی تولیدی، نبود مشوق های صادراتی برای تجار، شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی سبب شد تا بازار سیب استان از رونق بیافتد و علیرغم اینکه آذربایجان غربی بزرگترین تولید کننده سیب کشور است، بازارهای جهانی را از دست داده و سیب در دست کشاورزان استان فاسد شود.

در این میان افغانستان که بزرگترین وارد کننده سیب استان بود و سیب استان از طریق این کشور روانه بازارهای اوراسیایی می شد، امسال با ناآرامی های داخلی مواجه است که این موضوع سبب شده تا باغداران بازارهای اوراسیا را نیز از دست بدهند و علاوه بر این، با


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سیب آذربایجان غربی درگیر بی برنامگی/ لزوم رفع پیچ و خم های صادراتی

سیب آذربایجان غربی درگیر بی برنامگی/ لزوم رفع پیچ و خم های صادراتی