مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 2 مهر 1400 ساعت 22:152021-09-24اقتصادي

خراسان رضوی دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو در سازمان همکاری شانگهای است


عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه  فردوسی مشهد با اشاره به اینکه «خراسان رضوی دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو در سازمان همکاری شانگهای است»، - ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه  فردوسی مشهد با اشاره به اینکه خراسان رضوی دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو در سازمان همکاری شانگهای است ، گفت: اعضاء عمده سازمان همکاری شانگهای یعنی ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان از لحاظ جغرافیایی در شمال ایران قرار دارند بنابراین مبادلات تجاری بین کشور ما از طریق خراسان رضوی با کشورهای عضو این پیمان افزایش پیدا خواهد کرد.

مصطفی کریم زاده در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: پیمان شانگهای به دوره ای که نظام کمونیستی فروپاشی شده و کشورهای تازه به استقلال رسیده به دلیل بی ثباتی اقتصادی و شرایط نامساعد سیاسی با مشکلاتی مواجه بودند، برمی گردد.

در آن زمان کشورها از اختلافات مرزی و تحرکات نظامی نگران بودند به همین دلیل سران این کشورها چندین اجلاس برگزار کرده و در سال 1996 شانگهای 5 با حضور 5 کشور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان و در شهر شانگهای پایه گذاری می شود.

وی افزود: در سال 2001 عضو ششمی به نام کشور ازبکستان به این کشورها اضافه شده و شانگهای 5 به سازمان همکاری شانگهای تغییر نام پیدا می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خراسان رضوی دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو در سازمان همکاری شانگهای است

خراسان رضوی دروازه همکاری ایران با کشورهای عضو در سازمان همکاری شانگهای است