مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 شهریور 1400 ساعت 03:552021-09-21اقتصادي

«بولاوِ» دولاو؛ روش سنتی تولید کشمش در کردستان


«بولاوِ» دولاو یکی از روش های سنتی و خاص تبدیل انگور به کشمش در استان کردستان است که قدمتی هزار ساله دارد و هر ساله در این ایام حدود 150 تن کشمش در یک روستا تبدیل شده و به بازارهای داخلی کشور عرضه می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از کردستان؛ سوژه این بار ما را به مسیری می کشاند که انتهایش روستای پلکانی و گردشگری زیبای دولاب در 40 کیلومتری جنوب شهر سنندج در دامنه های کوه اوالان و بین شهر سنندج و کامیاران از توابع بخش موچش در منطقه اورامان ژاورود شرقی است.

روستایی با قدمتی بیش از 900 سال که طبق روایات ذکر شده توسط فردی به نام اسفندیار رنگ آبادانی به خود گرفته است.

مردم دولاب گویش اورامی دارند و در گویش محلی خود دولاب را دولآو یعنی جای پر از آب تلفظ می کنند، چرا که روستا دولاب دارای 160 چشمه دائمی است.

بعد از گذر از مسیر پرپیچ و خم و صعب العبور به آبادی دولاو می رسیم همه جا بو و طعم انگور دارد، پشت بام های پلکانی روستا را به مقصد برزی بان پیش می گیریم هرچه جلوتر می رویم راه سخت و صعب العبورتر می شود تاکستان های در کنار هم تنیده در همچون تابلوی بی نظیر و زیبا قاب می شود.

کار از صبح زود شروع می شود، مردان در میان شاخ و برگ درختان مو در تاکستان های روستا با حساسیت خاص سبدهایی را که از درخت ارغوان تولید شده پر از انگور می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«بولاوِ» دولاو؛ روش سنتی تولید کشمش در کردستان

«بولاوِ» دولاو؛ روش سنتی تولید کشمش در کردستان