مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 شهریور 1400 ساعت 05:552021-09-15فرهنگي

گلیم مشته؛ هنر شگفت انگیز زنان درغک+فیلم


«گلیم مشته» هنر منحصربفرد زنان درغک که سال ها در غبار بی مهری مسؤولان به فراموشی سپرده شده بود به همت آمنه بانوها هنوز هم مهر افتخار بر پیکره فرهنگ و هنر این دیار خواهد ماند؛ -   و حالا با حمایت بنیاد علوی گلیم بی بی آمنه دوباره بر دار رفت و کارگاه های آموزشی برای احیای این هنر برپا شده است.

در 2 کارگاه درغک دارهایی که برپا شده و دختران و زنان که دوره آموزش می گذرانند هر کدام دست به کارند تا این هنر اصیل به فراموشی سپرده نشود.

بانوی درغکی با کوله باری از تجربه دارهای گلیم مشته را احیا کرده است هر دار آهنگی بر تار زندگی گلیم بافان می نوازد و در فضای صمیمی پشت دار می نشینند تا هنر دستانشان زیبایی بخش خانه ها شود.

بانوان درغکی در اوقات فراغت خود روانه کارگاه می شوند تا با تکمیل آموزش و کسب تجربه این روستیا دورافتاده را مهد تولید گلیم مشته  کنند و اجازه ندهند غبار بی مهری این هنر را منسوخ کند.

  گلیم مشته اگر چه سالها مورد بی مهری قرار گرفته و به فراموشی سپرده شد اما هنوز مهر افتخار بر پیکره فرهنگ و هنر این دیار است آمنه برماس خالق گلیم مشته می گوید هر طرحی پشت گلیم پیاده می شود ذهنی است و از هیچ نقش آماده ای استفاده نمی کنم.

این بانوی هنرمند که نقوش متفاوتی هم در این گلیم به تصویر می کشد افزود: تا پایان بافت آن و بریده شدن از روی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گلیم مشته؛ هنر شگفت انگیز زنان درغک+فیلم

گلیم مشته؛ هنر شگفت انگیز زنان درغک+فیلم