مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 شهریور 1400 ساعت 05:252021-08-29اجتماعي

احیای یک چاهخانه در باغستان سنتی قزوین


معاون میراث فرهنگی قزوین از آغاز پروژه مشارکتی احیای یک چاهخانه در باغستان سنتی قزوین خبر داد.

- احسان نورانی یکشنبه 7 شهریور 1400 با اعلام این خبر گفت: بناهایی با عنوان چاهخانه در باغات سنتی قزوین با شاخص های ویژه به لحاظ کاربری و تأمین نیازهای باغدار و باغستان وجود دارند که از میراث ارزشمند معماری سازگار با اقلیم طبیعی به شمار می روند و با توجه به خطر نابودی کامل تعداد اندک چاهخانه های باقی مانده در باغستان سنتی قزوین، طرح مرمت و احیای این بناهای ارزشمند تاریخی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی قزوین اظهار کرد: پروژه احیای چاهخانه سازآباد حاج مصطفی با مشارکت مالک آغاز شده و اقدام هایی چون پی ریزی، دیوارچینی، طاق زنی، شیب بندی بام و ساماندهی محوطه چاهخانه مطابق با الگوی اولیه آن ها تحت نظارت کارشناسان فنی اداره کل در حال انجام است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بنای چاهخانه ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده اند، این بناها اطاقی به ابعاد چهار در چهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوارهای پهن و طاق ضربی هستند.

چاهخانه ها دارای هواکش، شومینه و راه پله بوده و چاه خانه های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه ای بوده که نام چاهخانه و سال ساخت در آن ذکر شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احیای یک چاهخانه در باغستان سنتی قزوین

احیای یک چاهخانه در باغستان سنتی قزوین