مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 شهریور 1400 ساعت 01:552021-08-28اجتماعي

افسانه جنگل های هیرکانی در معرض خطر/ نقش انسان در تخریب محیط زیست و پیدایش سیلاب ها


عضو هیأت علمی گروه آب و محیط زیست دانشگاه مازندران گفت: جنگل های کشور از سال 1321 حدود 20 میلیون هکتار بود اما در حال حاضر طبق آمار روز 13 میلیون هکتار باقی مانده و عمده جنگل ها در محدوده جنگل های هیرکانی در شمال کشور و زاگرس است که کاهش جنگل ها و تخریب پوشش .

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مازندران، در طول 6 دهه اخیر در شمال کشور نیمی از وسعت جنگل ها از دست رفته و از حدود 3.

5 میلیون هکتار به حدود 1.

6 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است؛ در زاگرس نیز 30 درصد از جنگل ها دچار پدیده خشکیدگی شدند و نزدیک به 20 میلیون درخت بلوط و بنه از میان رفته است.

وقتی قطرات باران از بالا بر روی خاک سقوط می کنند، اگر پوشش گیاهی نباشد ضربه وارد شده به خاک دو کار را هم زمان انجام می دهد؛ اول اینکه بر اثر ضربه وارد شده خاک سطح زمین متلاشی و پخش می شود و این مسئله چسبندگی خاک را کاهش می دهد چون در ضربه اول قشر سطحی خاک از بین می رود، البته ممکن است مثلاً نیم میلی متر سطح خاک از بین برود اما به هرحال همان مقدار را هم متلاشی می کند.

همچنین این حجم آب بر روی سطح نمی تواند پایدار بماند و طبق قانون جاذبه زمین، روی دامنه شیب دار شروع به حرکت می کند و به همراه خود، تمام ذرات متلاشی شده خاک را حمل می کند که درنهایت به گل ولای تبدیل می شود؛ زمانی که قطرات باران با سرشاخه ها، تنه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

افسانه جنگل های هیرکانی در معرض خطر/ نقش انسان در تخریب محیط زیست و پیدایش سیلاب ها

افسانه جنگل های هیرکانی در معرض خطر/ نقش انسان در تخریب محیط زیست و پیدایش سیلاب ها