مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 28 مرداد 1400 ساعت 07:552021-08-19سياسي

«محمّدصادق سفینه»؛ روزنامه نگار و آزادی خواه یزدی در عصر مشروطه


محقق و نویسنده ی استان یزد از «محمّدصادق سفینه» به عنوان یکی از روزنامه نگاران یزدی عصر مشروطه و آزادی خواه و همفکر و همراه فرّخی یزدی که کمتر از او نام برده شده است، - ایسنا/یزد محقق و نویسنده ی استان یزد از محمّدصادق سفینه به عنوان یکی از روزنامه نگاران یزدی عصر مشروطه و آزادی خواه و همفکر و همراه فرّخی یزدی که کمتر از او نام برده شده است، یاد کرد.

حسین مسرّت در گفت وگو با ایسنا ضمن بیان این که متاسفانه تاکنون محمّدصادق سفینه از نویسندگان، نقاشان، طرّاحان و خطاطان نامی عصر قاجار در یزد گمنام مانده است، گفت: به همّت او نخستین روزنامه های یزد در عصر مشروطیّت پا گرفت.

وی با اشاره به سردبیری و همکاری محمدصادق سفینه به عنوان سردبیر هفته نامه های سفینه نجات، محاکمات یزد و در پنج نشریه دوره مشروطیّت در یزد، افزود: محمّدصادق سفینه همراه برادرش محمّدحسین یک شرکت نوغان را در یزد تأسیس می کنند که به پرورش کرم ابریشم می پردازند.

بعداً برادرش به رشت می رود و خوشبختانه او نیز در رشت صاحب روزنامه ی گلستان می شود ولی محمّدصادق در یزد بعد از این که شغل نوغان داری را کنار می گذارد، وارد کار عدلیه می شود و پس از چندی به ریاست عدلیه یزد می رسد و روزنامه محاکمات را چاپ می کند که تقریباً ارگان عدلیه ی یزد بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«محمّدصادق سفینه»؛ روزنامه نگار و آزادی خواه یزدی در عصر مشروطه

«محمّدصادق سفینه»؛ روزنامه نگار و آزادی خواه یزدی در عصر مشروطه