مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 مرداد 1400 ساعت 21:152021-08-18بين الملل

کاسه کوزهِ انگلیس را بهم زد و برکنار شد


دومین شکست نظام مردم سالاری در ایران بعد از نزاع مشروطه خواهان و مشروعه خواهان و ناکام ماندن مشروعه خواهان به وقوع پیوست و دولتش سرنگون شد.

- دومین شکست نظام مردم سالاری در ایران بعد از نزاع مشروطه خواهان و مشروعه خواهان و ناکام ماندن مشروعه خواهان به وقوع پیوست و دولتش سرنگون شد.

همانطور که 33 سال قبل، بساط نهضت مشروطه با کودتا به دست رضا پهلوی برچیده شد، مصدق نیز با طراحی عملیات آجاکس توسط ام آی 6 و سیا و با میدان داری لات و لوتهای چاله میدان و درخونگاه و مولوی و حمایت کودتاچیان نظامی گارد ویژه سلطنتی محمدرضا شاه پهلوی، سرنگون شد.

کودتایی که طرح مشترکش ماهها قبل در بیروتِ سوریه و نیکوزیای قبرس ریخته و نهایی شد و به دست کرمیت روزولت، عامل سیا در ایران اجرایی شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، امروز شصت و هشتمین سالگرد کودتای انگلیسی – آمریکایی 28 مرداد 1332 بر ضد دولت دکتر محمد مصدق است.

سابقه ویلیام ناکس دارسی تاجر سرشناس بریتانیایی در سال 1279 شمسی، توافقنامه ای با وولف کتابچی خان و کوت برای اکتشاف نفت در ایران امضا کرد.

مذاکره آنها با مظفرالدین شاه در سال 1280 شروع شد.

در ابتدا مبلغ 20 هزار پوند برای اکتشاف، در یک میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع پیشنهاد شد که در صورت کشف نفت، این امتیاز برای مدت 60 سال از شاه قاجار گرفته می شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاسه کوزهِ انگلیس را بهم زد و برکنار شد

کاسه کوزهِ انگلیس را بهم زد و برکنار شد