مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 20 مرداد 1400 ساعت 03:102021-08-10اقتصادي

چرا پیامدهای گرمایش جهانی بر دریای کاسپین بیشتر است؟


یک دکترای اقلیم شناس، پهنه های آبی را یکی از اجزای مهم اقلیم دانست و گفت: امروزه حوضه های دریایی در اثر پدیده گرمایش جهانی دستخوش تغییر شده اند و آب شدن یخ های قطبی سطح آب دریاها و اقیانوس ها را افزایش داده و شهرهای ساحلی را با مشکل پیش روی آب مواجه کرده است.

- افزایش دما، تغییر در الگوی آب و هوا، بارش های سیل آسا، کاهش تنوع گونه های گیاهی و افزایش طوفان های گرد و غبار از جمله تبعات تغییرات اقلیم در خشکی است، اما وقتی پای دریاها به میان می آید، اوضاع کمی پیچیده تر است؛ آن هم برای دریای کاسپین که به عنوان بزرگترین دریاچه جهان، یکی از ارزشمندترین مواهب طبیعی و گنجینه ای در شمال کشور به شمار می رود.

محصور شدن دریای کاسپین در پهنه های آبی و کوه ها و قرار گرفتن در معرض آب و هوای خاص، این منطقه را مستعد پدیده های خطرناک کرده است.

کاهش ذخایر ماهیان، تخریب سواحل، خطر کاهش تنوع زیستی، کاهش کیفیت محیط زیست و گونه های بیگانه مهاجم مهمترین تهدیدات برای دریای کاسپین هستند.

همچنین تغییر تراز آب دریا، تغییر مسیر جریانات دریایی، گسترش بیابان زایی به ویژه در سواحل شرقی دریا، افزایش فراوانی طوفان های دریایی، افزایش دمای سطح آب، کاهش تنوع گونه ای نیز از جمله اثرات تغییر اقلیم بر دریای کاسپین محسوب می شوند که خسارت زیادی برای بو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا پیامدهای گرمایش جهانی بر دریای کاسپین بیشتر است؟

چرا پیامدهای گرمایش جهانی بر دریای کاسپین بیشتر است؟