مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 19 مرداد 1400 ساعت 06:552021-08-10اجتماعي

مسجد 900 ساله شیرازی ها در زنگبارِ آفریقا


مسجد «کیزیمکازی» زنگبار پس از مسجد جامع جزیره کیلوا در تانزانیا، قدیمی ترین مسجد ساخته شده توسط شیرازی ها در آفریقا است که هنوز مورد استفاده نمازگزاران قرار می گیرد و هرساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند.

- مسجد کیزیمکازی زنگبار پس از مسجد جامع جزیره کیلوا در تانزانیا، قدیمی ترین مسجد ساخته شده توسط شیرازی ها در آفریقا است که هنوز مورد استفاده نمازگزاران قرار می گیرد و هرساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه ـ گفت: طبق کتیبه محراب، مسجد کیزیمکازی در سال 500 قمری (بیش از 940 سال پیش) ساخته شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس مشاهده، این نوع طراحی سه پره ای در محراب، بعدها در برخی مساجد تانزانیا و کنیا، توسط اقوام شیرازی، بلوچ، شوشتری، کازرونی و عُمانی استفاده شده که به عنوان نمونه می توان به مسجد شوشتری ها در زنگبار و یا مسجد بلوچ ها در کائوله اشاره کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: دیوید وایتهاوس (1941- 2013 میلادی) باستان شناس بریتانیایی که چند فصل کاوش در ایران و آفریقا داشته، کتیبه کوفیِ مسجد کیزیمکازی را مشابه کتیبه های بندر سیراف در ایران می داند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مسجد 900 ساله شیرازی ها در زنگبارِ آفریقا

مسجد 900 ساله شیرازی ها در زنگبارِ آفریقا