مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 12 مرداد 1400 ساعت 06:252021-08-03سياسي

جایگاه تنفیذ در شرع و قانون اساسی؛ امری که تشریفاتی نیست


تنفیذ حکم ریاست جمهوری یک امر تشریفاتی در قانون اساسی نیست.

بلکه دارای مفهوم بسیار مهمی در تئوری حکومت منصوب الهی است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، براساس نوع نگاه شرعی و حقوقی به مسئله تنفیذ حکم ریاست جمهوری می توان گفت که این امر یک مسئله صوری و تشریفاتی نیست و با توجه به رویکرد امام(ره) و مقام معظم رهبری در احکام تنفیذ رؤسای جمهور در ادوار مختلف و تأکید امامین انقلاب بر تداوم تنفیذ به شرط عمل طبق موازین اسلامی می توان گفت رهبری با این تنفیذ، رییس جمهور ر ا از سوی شارع مقدس به این سمت منصوب می نماید و در واقع ولایت الهی را به بدنه اجرایی کشور تسری می بخشد.

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران امروز برگزار می شود و منتخب مردم توسط ولی فقیه به سمت ریاست جمهوری منصوب می شود.

اما تنفیذ چیست و چه جایگاه شرعی و حقوقی در نظام جمهوری اسلامی دارد؟ تنفیذ براساس قانون اساسی از اختیارات ولی فقیه است و امری تشریفاتی و صوری نیست و بند 9 اصل 110 قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم سخن می گوید که از آن به کلمه  تنفیذ  تعبیر می شود و انجام وظیفه رییس جمهور نه فقط منوط به طی کردن مراحل مختلف مانند ثبت نام، تأیید صلاحیت و کسب اکثریت آراست، بلکه طبق ق


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جایگاه تنفیذ در شرع و قانون اساسی؛ امری که تشریفاتی نیست

جایگاه تنفیذ در شرع و قانون اساسی؛ امری که تشریفاتی نیست