مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 مرداد 1400 ساعت 08:252021-07-31فرهنگي

سالگرد ثبت اولین آثار تاریخی یزد یادآور قدمت و اصالت دیار ابرکوه


ابرکوه سرزمینی بسیار تاریخی و فرهنگی است و ارزش گذاری قدمت این سرزمین به میزانی است که سه اثر اول استان یزد که در روز نهم مرداد ماه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده شامل گنبد عالی، - ایسنا/یزد ابرکوه سرزمینی بسیار تاریخی و فرهنگی است و ارزش گذاری قدمت این سرزمین به میزانی است که سه اثر اول استان یزد که در روز نهم مرداد ماه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده شامل گنبد عالی، مناره های نظامیه و مسجد جامع ابرکوه است.

افسانه ها و داستان های بسیاری در رابطه با قدمت و تمدن شهر ابرکوه وجود دارد که از آن جمله آنها می توان به نهال درخت سرو کهنسال این شهر اشاره کرد که گویا آن را پیامبران و پیامبرزادگان (حضرت زرتشت، پسر حضرت آدم، یافث پسر حضرت نوح) غرس کرده اند.

هرچند ممکن است چنین گفته هایی دارای اسناد علمی نباشد اما توجه به آثار و ابنیه باقی مانده از این دیار کهن، گویای قدمت و نقش آن ها خصوصا در بین بازدیدکنندگان و گردشگران است.

اولین آثار ثبت شده استان یزد در فهرست آثار ملی نیز با توجه به اهمیت این آثار مربوط به شهر ابرکوه بوده که توسط آندره گُدار اولین رییس موزه ملی ایران در روز نهم مردادماه سال 1312 خورشیدی به ثبت رسیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سالگرد ثبت اولین آثار تاریخی یزد یادآور قدمت و اصالت دیار ابرکوه

سالگرد ثبت اولین آثار تاریخی یزد یادآور قدمت و اصالت دیار ابرکوه