مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 7 مرداد 1400 ساعت 19:502021-07-29سياسي

نخستین نواندیشانی که از دین برای تجدد ایران استفاده کردند چه کسانی بودند؟


یک پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه ملکم خان نخستین فردی است که تئوری ولایت فقیه به معنای رهبری سیاسی را ارائه می دهد، گفت: یوسف خان مستشارالدوله و میرزا ملکم خان نواندیشانی هستند که به سمت نوگرایی دینی حرکت کرده و از ظرفیت های دینی برای رشد و تجدد ایران استفاده می کنند.

- ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه ملکم خان نخستین فردی است که تئوری ولایت فقیه به معنای رهبری سیاسی را ارائه می دهد، گفت: یوسف خان مستشارالدوله و میرزا ملکم خان نواندیشانی هستند که به سمت نوگرایی دینی حرکت کرده و از ظرفیت های دینی برای رشد و تجدد ایران استفاده می کنند.

علی باغدار دلگشا در گفت وگو با ایسنا با اشاره به دیدگاه و دگراندیشی ملکم خان ناظم الدوله، اظهار کرد: پس از یوسف خان مستشارالدوله، دگراندیشی از منظر تطبیق با شریعت، تجدد و اصلاح طلبی عبور کرده و به منظر انقلابی گری می رسد.

در واقع ابتدا اصلاحات مطرح می شود که نماد این اصلاحات در رساله یک کلمه دیده می شود و بر اساس آن شریعت و تجدد با یکدیگر همخوان معرفی می شوند، اما در گام بعد مفهوم انقلاب به گونه ای بیان می شود که اصلاحات را نتیجه بخش ندانسته و انقلابی گری را ثمربخش بیان می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نخستین نواندیشانی که از دین برای تجدد ایران استفاده کردند چه کسانی بودند؟

نخستین نواندیشانی که از دین برای تجدد ایران استفاده کردند چه کسانی بودند؟