مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 6 مرداد 1400 ساعت 11:252021-07-28سياسي

به بهانه ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران/پای راه آهن در چه سالی به ایران باز شد؟


از دوره قاجار ایده های اولیه راه اندازی راه آهن سراسری ایران که به «شمال جنوب» شهرت دارد، آغاز شد و در دوران پهلوی گسترش پیدا کرد.

- خبرگزاری فارس، عصر روز گذشته سوم مرداد ماه 1400 مطابق با 25 جولای 2021،  در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو  راه آهن سراسری ایران  به عنوان بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

روند ثبت خط آهن سراسری ایران از سال 94 آغاز شد و این میراث فرهنگی در سال 1396 در فهرست آثار ملی قرار گرفت و پس از آن تلاش ها تا امروز برای ثبت جهانی آن ادامه داشت.

 ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران که از نمونه های بارز صنعتی شدن کشور در تاریخ 100 ساله معاصر ایران محسوب می شود 1394 کیلومتر طول داشته و از جنوبی ترین نقطه ایران در بندر امام آغاز و تا شمالی ترین آن در بندر ترکمن خاتمه می یابد.

پای راه آهن در چه سالی به ایران باز شد؟ با اختراع جرج استیونسن، راه آهن برای اولین بار در سال 1825 به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی بین دو شهر انگلستان یعنی استاکتون و دارلینگتون به راه افتاد و چندین سال بعد در زمان وزارت امیرکبیر زمزمه های رسیدن راه آهن به ایران به گوش رسید.

خسرو معتضد، کارشناس تاریخ در خصوص تاریخچه ساخت راه آهن در ایران می گوید: زمانی که دولت تصمیم گرفت راه آهن را به ایران بیاور


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

به بهانه ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران/پای راه آهن در چه سالی به ایران باز شد؟

به بهانه ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران/پای راه آهن در چه سالی به ایران باز شد؟