مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 3 مرداد 1400 ساعت 20:402021-07-25بين الملل

از کودتا تا سلطنت و اخراج رضاشاه از ایران به دستور انگلیس


بر خلاف قواعد دمکراسی غربی با تحریک و همکاری استعمار انگلیس بر علیه آخرین شاه قاجار شورید و با کودتا به حکومت 125 ساله این سلسله پایان داد و بعدا تلاشی نافرجام کرد تا به سلطنتش رنگ و لعاب جمهوری دهد اما موفق نشد.

- بر خلاف قواعد دمکراسی غربی با تحریک و همکاری استعمار انگلیس بر علیه آخرین شاه قاجار شورید و با کودتا به حکومت 125 ساله این سلسله پایان داد و بعدا تلاشی نافرجام کرد تا به سلطنتش رنگ و لعاب جمهوری دهد اما موفق نشد.

او پس از وارد کردن مظاهر و ساختارها و رویه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی غرب به کشور طی حدود دو دهه سلطنت بر ایران، از سوی هوادارانش به پدر ایران نوین معرفی شد، اما فرجامش به اخراج از ایران و زندگی و مرگ در شرایط خشک آب و هوایی در جنوب قاره آفریقا به خواست و دستور حامی انگلیسیش ختم شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، امروز چهارم مرداد ماه هفتاد و هفتمین سالگرد درگذشت غلامرضا پهلوی ملقب به رضا شاه پهلوی در سال 1323 شمسی است.

غلامرضا کیست غلامرضا، فروردین 1257 هجری شمسی از همسر دوم عباسعلی داداش بیگ به نام نوش آفرین آیرُملو از اهالی گرجستان که بیش از 40 سال از او کوچکتر بود، در منطقه آلاشت سوادکوه استان مازندران متولد شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از کودتا تا سلطنت و اخراج رضاشاه از ایران به دستور انگلیس

از کودتا تا سلطنت و اخراج رضاشاه از ایران به دستور انگلیس