مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 2 مرداد 1400 ساعت 03:152021-07-23بين الملل

کانال سوئز ، قلب چهار راه خاورمیانه


کانال سوئز مهم ترین کانال در جهان از نظر جغرافیای سیاسی و تجاری است که کوتاه ترین مسیر ارتباط نیم کره شرقی به غربی در تجارت دریایی را فراهم می کند.

- ایسنا/اصفهان کانال سوئز مهم ترین کانال در جهان از نظر جغرافیای سیاسی و تجاری است که کوتاه ترین مسیر ارتباط نیم کره شرقی به غربی در تجارت دریایی را فراهم می کند.

همواره نقاط استراتژیک و سوق الجیشی در جهان مورد مناقشه کشورهای مختلف و به ویژه قدرت های بزرگ در طول تاریخ بوده، به طوری که این مناطق از نظر اقتصادی، سیاسی، نظامی یا مذهبی دارای اهمیت زیادی هستند.

کشورهای کوچکی نیز که در همسایگی یک نقطه استراتژیک هستند از نظر قدرت های بزرگ دارای اهمیت ژئوپلیتیکی می شوند، چرا که با تسلط بر این کشورها می توانند به قدرت های رقیب فشار وارد کنند.

یکی از این نقاط سوق الجیشی که همواره مورد طمع ورزی قدرت های بزرگ بوده است کانال سوئز است.

کانال سوئز، آب راهی ساختگی در مصر به درازای 192 کیلومتر است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند می دهد و از نظر تجارت دریایی و برتری نظامی از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای بررسی بیشتر دلایل اهمیت کانال سوئز در جهان، ایسنا با محمدعلی بصیری-استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان به گفت وگو پرداخت که در ادامه می خوانید: داریوش، دستور توسعه کانال


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کانال سوئز ، قلب چهار راه خاورمیانه

کانال سوئز ، قلب چهار راه خاورمیانه