مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 9 تیر 1400 ساعت 11:402021-06-30حوادث

ایستگاه لرزه نگاری باند پهن ایلپا 6 در استان مرکزی احیا و راه اندازی شد


مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در راستای لزوم توسعه ایستگاه های لرزه نگاری جهت پوشش مناسب تر مناطق لرزه خیز کشور، - در خردادماه 1400 ایستگاه لرزه نگاری دائمی باند پهن ایلپا 6 را در استان مرکزی احیا و راه اندازی کرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بنا بر گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در زمستان 1354 (ژانویه 1976) آرایه لرزه نگاری بسیار پیشرفته ای در جنوب غرب تهران در منطقه قم- ساوه- کرج مشتمل بر هفت ایستگاه لرزه نگاری بلند دوره درون چاهی نصب و راه اندازی شد.

از این هفت ایستگاه لرزه نگاری، شش ایستگاه بر روی شش رأس یک شش ضلعی و هرکدام در فاصله ی تقریبی 35 کیلومتر از مرکز آرایه و یک ایستگاه لرزه نگاری نیز تقریباً در مرکز آن قرار داشت.

این مجموعه را آرایه بلند دوره ایران (Iranian Long Period Array) و به اختصار ایلپا (ILPA) نامیدند.

لرزه سنج های این آرایه، سه مؤلفه ای و در عمق 100 متر نصب شدند و داده های لرزه ای این ایستگاه ها از طریق امواج رادیویی به مرکز پایش این شبکه در تهران مخابره و بر روی نوارهای مغناطیسی، میکروفیلم و یا کاغذهای مخصوص ذخیره می شد.

پس از به روزرسانی سامانه های ثبت اطلاعات در دهه هفتاد به رقومی، به دلیل مانسته بودن این سامانه و عدم امکان تغییرات در روش ثبت و انتقال اطلاعات، این آرایه خارج از سرویس قرار گرفت و به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ایستگاه لرزه نگاری باند پهن ایلپا 6 در استان مرکزی احیا و راه اندازی شد

ایستگاه لرزه نگاری باند پهن ایلپا 6 در استان مرکزی احیا و راه اندازی شد