مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 2 تیر 1400 ساعت 05:052021-06-23سياسي

مبارزه شجاعانه با خرافات یک قاعده قرآنی است/ چالش های تفسیر تنزیلی


از برخوردهای قرآن با مردم معاصر نزول به این قاعده می رسیم که هر تکلفی را که فرد و جامعه برعهده می گیرد، نباید بدون منشأ دینی بپذیریم، - ، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، مؤلف تفسیر همگام با وحی، اول تیر در نشست بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی گفت: تفسیر تنزیلی یک سبک است نه روش، یعنی ما قرآن را سوره به سوره به ترتیب نزول مطالعه کنیم و مراد خدا را در این ساختار به دست آوریم؛ سبک های تفسیری هرکدام توفیقاتی دارند و تغییر سبک در تفسیر به معنای تلاش برای کشف بهتر مراد خداوند از آیات قرآن است.

وی افزود: گاهی مراد خداوند را با مطالعه تفسیر ترتیبی به دست می آوریم، یعنی از سویه حمد شروع کرده و تا ناس پیش می رویم و گاهی هم به موضوعاتی در قرآن به صورت تفسیر موضوعی می پردازیم یا به سبک تفسیر تنزیلی به مراد جدی خدا می پردازیم.

البته این سبک هم روش های مختلفی دارد، مثلاً گاهی به ترتیب سوره های نازل شده از علق تا توبه به سراغ قرآن می رویم، ولی گاهی یک موضوع خاص مانند پاکدامنی را به روش موضوعی تنزیلی بحث می کنیم.

مثلاً اگر در سوره قمر که سوره 37 براساس ترتیب نزول است، اولین مباحث درباره عفاف جنسی مطرح شده و مفسر از این سوره شروع می کند و یکی از حوزه های بررسی او این است که حکمت قرارگرفتن آیه را در سوره بررسی می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مبارزه شجاعانه با خرافات یک قاعده قرآنی است/ چالش های تفسیر تنزیلی

مبارزه شجاعانه با خرافات یک قاعده قرآنی است/ چالش های تفسیر تنزیلی