مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 خرداد 1400 ساعت 11:402021-05-22سياسي

ملاصدرا و «الریاسات الخیالیه»!


به مناسبت یکم خرداد: روز بزرگداشت صدرالمتالهینیکم خرداد در تقویم رسمی کشور ما به عنوان روز بزرگداشت ملاصدرا ثبت شده است؛ فیلسوف و عارف کم نظیری که سوگمندانه چنانکه باید و شاید شناخته نشده است.

به نظر من یکی از دلایل مهجوریت صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی و محرومیت عامه از برکات آشنایی با اندیشه های وی، عظمت نام او و شهرت و آوازه اش به عنوان فیلسوفی است که توانست مکتبی نو بنیان نهاده و مسیر تفکر هزار ساله عقلی مسلمانان را تحت تاثیر قرار دهد؛ در حالی که ما و به طور کلی بشریت بیش از هر زمان دیگر نیازمند بهره گیری از برکات و آثار مکتب خاص او ، یعنی حکمت متعالیه و پیاده سازی دستاوردهای آن در زندگی جاری خویش است.

از رسالت های مهم نخبگان و فرزانگان این است که تا اندازه ممکن به بسط و شرح افکار او همت گمارند و بازتاب اندیشه های وی در صحنه اجتماع و سیاست امروز را عملاً به نمایش گذارند.

نظریه های علمی، هر چقدر هم که ناب و نجات بخش باشند تا به فرمول ها و راهکارهای عملی تبدیل نشوند و آثار خود را در زندگی بشر نشان ندهند، نمی توانند به درستی درک شوند.

ظاهراً نامگذاری روزی در سال و تخصیص بودجه و تاسیس بنیادی به نام او با همین هدف بوده است که البته چندان هم در تحقق آن موفق نبوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ملاصدرا و «الریاسات الخیالیه»!

ملاصدرا و «الریاسات الخیالیه»!