مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 اردیبهشت 1400 ساعت 17:202021-05-15سياسي

بالاخره مصوبه اخیر شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی بود یا وضع قانون؟


هیچ گاه مفاهیم بنیادینی همچون حاکمیت قانون بومی سازی نمی شوند، زیرا اصل و یک دست هستند.

وجود قانون مناسب در راستای تحقق حاکمیت قانون مهم است، - ولی شاید نیاز نباشد از وجود قوانین ناقض اصول حقوقی هراس زیاد به دل راه دهیم.

به هرحال قانونگذاران ناچار هستند در وضع قانون مناسب دقت نسبی را اعمال کنند و در این میان چگونگی تفسیر قانون و اجرای آن پُرخطر است؛ زیرا ممکن است مدیران، قضات و هر مجری قانونی از این ابزار بهره ببرند و راه دیگر را پیش گیرند؛ لذا حقوق اصول تفسیر قانون اساسی و عادی را در چهارچوب اصول بنیادین حقوق اساسی و توجه ویژه خود قرار داده است تا قانون چنان تفسیر و اجرا شود که اصل حاکمیت قانون می طلبد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک تفسیر قانون همان است که مجلس شورای اسلامی به عنوانِ رفع ابهام از قانون انجام می دهد، مدیران کشور با تبیین مفهوم قوانین و مقصود آن، به اجرای وظیفه خود مبادرت می ورزند، هیأت عمومی دیوان عالی کشور در مقام اصدار رأی وحدت رویه انجام می دهد، قاضی دادگستری در پی صدور رأی مستند خود به شرح قانون می پردازد و همچنین آنچه فقهیان ما در ظهور و اجمال به دنبال مقصود شارع و کشف حکم هستند.

ولی تفسیر رسمی قانون اساسی، قانون برتر کشورها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در همین راستا، اصل 98 قانون اساسی مقرر می دارد که تفسیر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بالاخره مصوبه اخیر شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی بود یا وضع قانون؟

بالاخره مصوبه اخیر شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی بود یا وضع قانون؟