مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 اردیبهشت 1400 ساعت 03:152021-05-14سياسي

مصوبه شورای نگهبان؛ تفسیر قانون اساسی یا وضع قانون؟


مصوبه اخیر شورای نگهبان قانونگذاری است در حالی که تفسیر اصول قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است نه وضع قانون اساسی یا قانون عادی و ورود به شان قانونگذاری.

- یک حقوقدان گفت: مصوبه اخیر شورای نگهبان قانونگذاری است در حالی که تفسیر اصول قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است نه وضع قانون اساسی یا قانون عادی و ورود به شان قانونگذاری.

عیسی امینی در گفت وگو با ایسنا درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان راجع به معیارهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: هیچ گاه مفاهیم بنیادینی همچون حاکمیت قانون بومی سازی نمی شوند، زیرا اصل و یک دست هستند.

وجود قانون مناسب در راستای تحقق حاکمیت قانون مهم است، ولی شاید نیاز نباشد از وجود قوانین ناقض اصول حقوقی هراس زیاد به دل راه دهیم.

به هرحال قانونگذاران ناچار هستند در وضع قانون مناسب دقت نسبی را اعمال کنند و در این میان چگونگی تفسیر قانون و اجرای آن پُرخطر است؛ زیرا ممکن است مدیران، قضات و هر مجری قانونی از این ابزار بهره ببرند و راه دیگر را پیش گیرند؛ لذا حقوق اصول تفسیر قانون اساسی و عادی را در چهارچوب اصول بنیادین حقوق اساسی و توجه ویژه خود قرار داده است تا قانون چنان تفسیر و اجرا شود که اصل حاکمیت قانون می طلبد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مصوبه شورای نگهبان؛ تفسیر قانون اساسی یا وضع قانون؟

مصوبه شورای نگهبان؛ تفسیر قانون اساسی یا وضع قانون؟