مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 22 اردیبهشت 1400 ساعت 06:052021-05-12سياسي

«ناصرالدین شاه» از قتل امیر ایران تا تلاش برای نوسازی مملکت


بسیاری از مظاهر تجدد یا مدرنیزاسیون در دوره ناصری وارد ایران شد یا گسترش یافت.

خیلی از مظاهر تمدنی که بعدها تاریخ نگاری عصر پهلوی آن را به دوران رضاشاه نسبت می دهند از دوره ناصرالدین شاه وارد ایران شد.

- خبرگزاری فارس ـ رحمت رمضانی: گلوله میرزا رضا کرمانی بر قلب ناصرالدین شاه از اوایل ماه ذیقعده سال 1313 ق برابر با اردیبهشت 1275 ش، پایانی بر سلطنت 50 ساله شاهی بود که با القابی مانند قبله عالم، ظل الله، شاه بابا، سلطان صاحبقران معروف بود.

نظرات متفاوتی درباره عملکرد ناصرالدین شاه قاجار مطرح می شود برخی معتقدند ناصرالدین شاه بعد از قتل امیر، اصلاحات و نوسازی امیر را ادامه داد.

برخی دیگر نیز شاهان قاجاری را به یک چوپ می رانند و یکسر مهر بی کفایتی بر همه آنان می زنند برای واکاوی بهتر دوران ناصری با هومن زال پور پژوهشگر تاریخ نظامی و قاجار به گفت وگو نشستیم.

* نخستین پرسشی که از دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار می توان پرسید قتل امیرکبیر ایران بود که به دست ناصرالدین شاه صورت گرفت چرا ناصرالدین شاه وزیر کارآمد خود را به قتل رساند؟   ناصرالدین شاه در اوایل سلطنت امیرکبیر از رجال ایرانی بود که از زمان فتحعلی شاه در دستگاه عباس میرزا نایب السلطنه و تحت امر امیرنظام زنگنه خدمت می کرد و به سرعت مراحل رشد را طی کرد، او نخست به مقام


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«ناصرالدین شاه» از قتل امیر ایران تا تلاش برای نوسازی مملکت

«ناصرالدین شاه» از قتل امیر ایران تا تلاش برای نوسازی مملکت