مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 اردیبهشت 1400 ساعت 04:102021-05-10سياسي

«منطقه آزاد بوشهر»، محل رانت و فساد یا تولید و اشتغال؟


در هفته گذشته طی یک جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام چندین شهر منطقه آزاد تجاری اعلام شدند من جمله بوشهر که سال ها انتظار آن را می کشید.

- خبرگزاری فارس - بوشهر، سینا ناجی: استان بوشهر در دوران قاجار مهم ترین بندر تجاری ایران بود به شکلی که استعمار پیر انگلستان به هیچ وجه دست از این شهر برنمی داشت و تمام خلیج فارس را هم به تصرف خود درآورده بود، روسیه، عثمانی و آلمان کشورهای دیگری بودند که برای رقابت با انگلیس اقداماتی انجام دادند اما نتوانست بریتانیا را شکست دهند.

یکی از دلایل اصلی مناقشات ایران و عثمانی بر سر شهر بوشهر بود برای موقعیت تجاری فوق العاده مهم آن، عثمانی در پی تجهیز و نگه داری بصره بود تا از این بندر به نفع خود استفاده کند اما رقیب مهم تر و بهتر بصره بوشهر بود که همواره به دلایل مهم اقتصادی مقبولیت بیشتری داشت.

گمرک بوشهر در دوران قاجار اگر مقداری از تاریخِ دور، دور شویم و به تاریخ نزدیک تر رجوع کنیم می بینیم که در همه ادوار بوشهر جز مهم ترین بنادر از جنبه اقتصادی بوده است البته باید دوران پهلوی اول را کنار بگذاریم چراکه با ایجاد راه آهن بندر شاهپور (امام خمینی فعلی) به بندر ترکمن بوشهر از رونق افتاد و نتوانست حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا حمل نقل کلید توسعه اقتصادی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«منطقه آزاد بوشهر»، محل رانت و فساد یا تولید و اشتغال؟

«منطقه آزاد بوشهر»، محل رانت و فساد یا تولید و اشتغال؟