مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 19 اردیبهشت 1400 ساعت 08:452021-05-09اقتصادي

بیماری هلندی چیست؟


بیماری هلندی یک مفهوم اقتصادی است که تلاش می کند رابطه بین استفاده بی رویه از منابع طبیعی (معادن نفت و گاز، طلا و نظایر آن) و رکود ناشی از آن را در بخش صنعت داخلی توضیح دهد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک اقتصادی به نقل از ایبِنا، گاه و بی گاه عده ای از کارشناسان نسبت به گرفتار شدن اقتصاد ایران به بیماری هلندی هشدار می دهند.

آنها معتقدند تا زمانی که ایران نفت دارد، تضعیف بخش صنعت داخلی و تمایل به واردات افزایش می یابد و این امر در برهه هایی از زمان منجر به رکود و چالش های اقتصادی می شود.

اما بیماری هلندی چیست و چرا چنین اتفاقی اقتصاد ایران را تهدید می کند؟ بیماری هلندی یک مفهوم اقتصادی است که تلاش می کند رابطه بین استفاده بی رویه از منابع طبیعی (معادن نفت و گاز، طلا و نظایر آن) و رکود ناشی از آن را در بخش صنعت داخلی توضیح دهد.

واژه ای که اولین بار در سال 1977 توسط مجله اکونومیست برای توصیف رکود بخش صنعتی در هلند بعد از کشف گاز طبیعی در دهه 1960 به کار گرفته شد.

به زبان ساده، این عارضه زمانی رخ می دهد که درآمد یک کشور بر اثر عوامل فصلی (درآمد هنگفت و ناگهانی نفت در یک دوره) به صورت ناگهانی افزایش می یابد و دولت به عنوان متولی اقتصاد هم با تصور دائمی بودن این درآمد آن را در جامعه تزریق می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بیماری هلندی چیست؟

بیماری هلندی چیست؟