مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 10 اردیبهشت 1400 ساعت 11:252021-04-30بين الملل

مستندات تاریخی خلیج فارس در گنجینه رضوی


در کتابخانه آستان قدس رضوی منابع نفیس متعددی از جمله نسخه های خطی، اسناد و مطبوعات و آثار موزه ای مرتبط با خلیج فارس به زبان های مختلف وجود دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، وسعت خلیج فارس در حدود 232 هزار و 850 کیلومتر مربع و بعد از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می شود؛ این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی ویژه خود، در گذشته و در حال حاضر، نقش بسیار مهمی در شکل گیری تمدن ها، جوامع، اقتصاد، سیاست و روابط بین المللی به خود اختصاص داده است.

با توجه به اهمیت استراتژیک خلیج فارس، در سال 1384 جمهوری اسلامی ایران برای پاسداری از میراث فرهنگی و معنوی خلیج فارس و رسمیت بخشیدن به آن، دهم نامگذاری کرده است.

نام خلیج فارس در منابع تاریخی نام خلیج فارس از کهن ترین ادوار تاریخی تا دایره المعارف های کنونی قرن بیت و یکم با تغییر اندکی در رسم الخط های گوناگون ملل همچنان باقی مانده است، در دوره هخامنشیان خلیج فارس با نام سینوس پرسیکوس Sinus persicus و ماره پرسیکوم mare persicum شهرت داشته است، این نام به تدریج به زبان های کهن و جدید وارد شد و ممالک و مسالک نویسان، مورخان و جغرافی دانان نیز از این دریا با نام های دریای پارس بحر فارس و خلیج فارس یاد کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مستندات تاریخی خلیج فارس در گنجینه رضوی

مستندات تاریخی خلیج فارس در گنجینه رضوی