مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 7 اردیبهشت 1400 ساعت 07:502021-04-27اقتصادي

برجام، عامل کاهش قیمت نفت


محمدجوادظریف وزیر امور خارجه، در بخشی از گفت وگوی خود با سعید لیلاز که از شبکه سعودی اینترنشنال پخش شد، به یک نکته مهم درباره کاهش قیمت نفت و مذاکرات برجام اشاره کرد که در نوع خود عجیب بود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، میز نفت نوشت: مصاحبه ظریف با ابهامات بسیاری مواجه است که بخشی از آن، با واقعیات جهانی فاصله بسیاری دارد.

به عنوان نمونه او گفته است از روزی که تحریم های اوباما علیه ایران آغاز شد و در سال 2016 پایان یافت، قیمت نفت روند نزولی خود را شروع کرد با این استدلال که واشنگتن می خواست نفت ایران را نمدمال کند! برای درک بهتر از گفته های عجیب وزیر امور خارجه، بهتر است نگاهی به بهای نفت از روز آغاز تحریم ها تا روز امضای برجام داشته باشیم.

بر اساس آمارهای رسمی، قیمت نفت در سال 2009 که یک سال پیش از آغاز تحریم هاست، متوسط قیمت جهانی نفت، حدود 62 دلار در هر بشکه بود که این رقم در سال 2010 یعنی سال نخست اجرای تحریم ها به رقم 80 دلار رسید؛ قیمت نفت در سال 2011 به 94 دلار افزایش یافت و سال 2012 را نیز با حدود همین رقم به اتمام رسانددر سال 2013 متوسط بهای هر بشکه نفت به 97 دلار جهش یافت و سال 2014 را نیز با 94 دلار به پایان برد.

پس تا دو سال پیش از توافق برجام، قیمت نفت در مسیر افزایش قرار داشت ولی از سال 2015 قیمت نفت در مسیر کاهشی قرار گرفت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برجام، عامل کاهش قیمت نفت

برجام، عامل کاهش قیمت نفت