مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 3 اردیبهشت 1400 ساعت 04:202021-04-23فرهنگي

حمام شیخ بهایی؛ رازها و نیازها


در عالم گردشگری، بیش از آن که میزان مساحت یا حقایق تاریخی مهم باشد، قصه و افسانه مهم است و حمام شیخ بهایی، پر از این قصه هاست.

- در کوی جماله جوباره، چند قدم بالاتر از عصارخانه صفوی شیخ بهایی و خانه تاریخی عباس بهشتیان، سر درِ یک بازار به آدم سلام می کند و کوچه باریکی در نهایت سخاوت، منظره خیره کننده ای از گنبدِ جهانی تاج الملک را در سبد تعارف می گذارد.

حمام شیخ بهایی، درست در فاصله بین همین بازار و کوچه دلگشا قرار دارد و از آنجا که بی راهنما، گم شدن در هزارتوی این حمام بزرگ محتمل است، منصور عسکری خوراسگانی، ناظر مرمت آثار تاریخی و کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گروه خبری ایسنا را همراهی می کند.

او می گوید: شاردن در سفرنامه خود اذعان کرده زمانی که اروپایی ها در بشکه حمام می کرده اند، در اصفهان 270 حمام وجود داشته و این، حاکی از رشد فرهنگی و بهداشتی مردم آن زمانه بوده است اما متأسفانه در طول زمان، برخی از این حمام ها مثل حمام خسروآغا تخریب شده و برخی هم مثل حمام شاهزاده، شاه، قاضی، رهنان، نقاشی، علی قلی آقا و البته حمام شیخ بهایی، هنوز سرپاست.

این کارشناس میراث فرهنگی تصریح می کند که نمونه کامل ساختار شهرسازی را در میدان نقش جهان می توان دید و یادآور می شود که پیش تر از نقش جهان، میدان عتیق تمام آنچه را که مورد نیاز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حمام شیخ بهایی؛ رازها و نیازها

حمام شیخ بهایی؛ رازها و نیازها