مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 10 فروردین 1400 ساعت 08:102021-03-30سياسي

راه اندازی پایگاه پژوهشی در شهر تاریخی استخر


مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: به دلیل این که بخشی از رویداد های دوران پس از هخامنشی و از بین رفتن شهر پارسه را می توان در محوطه شهر استخر جستجو کرد، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شیراز، حمید فدایی در گفتگوی مجازی با خبرنگاران ضمن اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: با توجه به وجود آثار متعدد از دوره های بعد از هخامنشی ای در کاخ تچر تخت جمشید حک شده است.

فضل الله حبیبی بیان کرد: رشد و شکوفایی شهر استخر مربوط به دوره قبل از ساسانی و فرا هخامنشی است و بر اساس احتمالات مرکزیت پارس را در آن دوران داشته است.

وی به جرز سنگی و قلمه ستون با سرستون گاو که تنها آثار شاخص و بازمانده در محوطه هست اشاره کرد و گفت: به اعتقاد برخی مورخان این دو اثر مربوط به قدیمی ترین مسجد ایران است و متعلق به دوره فراهخامنشی بوده که اکنون در حال مرمت است.

این باستان شناس، اظهار داشت: این دو اثر، تنها بخش باقیمانده از شبستان  4 هزار و 900 مترمربعی بنای مسجدی است که داری 128 ستون بوده است.

وی افزود: بر اساس کاووش های انجام شده در بازه زمانی 1313 تا 1315 توسط هرتسفلد و اشمیت در شمال و شمال غربی محوطه و آثار سنگی و سفالی بدست آمده در این محوطه، دوره ساسانی دوران شکوفایی شهر استخر بوده که تا دوره های اسلامی ادامه داشته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

راه اندازی پایگاه پژوهشی در شهر تاریخی استخر

راه اندازی پایگاه پژوهشی در شهر تاریخی استخر