مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 اسفند 1399 ساعت 11:352021-02-22اقتصادي

تولید اولین رقم زیره سبز با به نژادی مولکولی در کشور


محققان زیست فناوری کشاورزی کشور موفق به تولید نخستین رقم زیره سبز با به نژادی مولکولی در کشور و معرفی ژنوتیپ های برتر گلرنگ متحمل به خشکی با تولید روغن بالا شدند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر قاسم محمدی نژاد، رییس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: زیره سبز به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی اهلی کشور شناخته شده که علاوه بر ارزش اقتصادی در اشتغالزایی جوانان در مناطق کشت نقش قابل توجهی دارد.

از آنجا که این گیاه یکی از گیاهان دارویی با ارزش و سازگار به مناطق خشک است و با توجه به بحران خشکسالی های اخیر در کشور، تولید و کشت رقم اصلاح شده آن برای تحمل خشکی می تواند یک روش اقتصادی و مفید جهت تولید این گیاه باشد.

وی تصریح کرد: محققان پژوهشکده با مطالعه 10 ساله در اصلاح زیره سبز برای تحمل بیشتر به خشکی موفق به تولید رقم اصلاح شده با تحمل بالا به خشکی و عملکرد بالا شده اند.

استاد ژنتیک و اصلاح نباتات دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه از تولید رقم اصلاح شده گلرنگ با بهره گیری از به نژادی مولکولی در پژوهشکده تولیدات گیاهی خبر داد و گفت: گلرنگ با توجه به تحمل نسبی بالا به تنش های غیرزیستی از قبیل شوری و خشکی به عنوان یک گیاه روغنی مهم برای نواحی خشک و نیمه خشک مورد توجه بسیار است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تولید اولین رقم زیره سبز با به نژادی مولکولی در کشور

تولید اولین رقم زیره سبز با به نژادی مولکولی در کشور