مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 دی 1399 ساعت 06:052020-12-27بين الملل

نیاز فوری «امامزاده اسماعیل» به مرمت


یک پژوهشگر و کارشناس ارشد مرمت ابنیه تاریخی که به تازگی از مجموعه امامزاده اسماعیل بازدید کرده، با ابراز نگرانی از وضعیت این بنا از اداره کل اوقاف و میراث فرهنگی خواست که هر چه سریع تر به تفاهم برسند تا این بنا مرمت شود.

- مهرداد موسوی خوانساری، روزنامه نگارِ اصفهان پژوه، برای بیان اهمیت مجموعه امامزاده اسماعیل به ایسنا چنین می گوید: تقریبا یک صد و سی سال پس از حمله اعراب به اصفهان در حدود سال 150 هجری قمری، ایوب بن زیاد حاکم عرب اصفهان، در دهکده ای به نام خوشینان که در کنار نهر فرسان قرار داشت، قصر و بازار و مسجدی بنا کرد؛ مسجدی که گفته می شود اولین مسجد اسلامی در این منطقه بوده، منطقه ای که بعدا به نام اصفهان شناخته شد.

او خاطر نشان می کند: شاید امامزاده اسماعیل و محدوده تاریخی آن بازماندگانی از همین مسجد باستانی باشند.

دهکده خوشینان که احتمالا در مکان کنونی خیابان هاتف بوده، در آن روزگار بین دو شهرک عمده اصفهان قرار داشته؛ یکی شهرک جی با مرکزیت شهرستان (محدوده کنونی پل شهرستان) و دیگری شهرک یهودیه (محله جوباره کنونی و حومه).

این اصفهان پژوه ادامه می دهد: شهرستان و جی عموما زرتشتی نشین بوده و یهودیه، چنانکه از اسمش برمی آید مسکن یهودیانی که از دوران تبعید بخت النصر یا از دوره آشوریان و یا در عصر یزدگرد اول ساسانی به اینج


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نیاز فوری «امامزاده اسماعیل» به مرمت

نیاز فوری «امامزاده اسماعیل» به مرمت