مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 6 دی 1399 ساعت 10:102020-12-26فرهنگي

قضایی یزدی سخنوری گمنام از عصر قاجار


پژوهشگر و نویسنده یزدی از «عبدالرّحیم قضایی یزدی» را سخنوری گمنام از دوران قاجار خواند که با وجود توانمندی های متعدد هنری اش، شرح حال مبسوطی از وی وجود ندارد.

- ایسنا/یزد پژوهشگر و نویسنده یزدی از عبدالرّحیم قضایی یزدی را سخنوری گمنام از دوران قاجار خواند که با وجود توانمندی های متعدد هنری اش، شرح حال مبسوطی از وی وجود ندارد.

حسین مسرت در سلسله معرّفی مشاهیر استان یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، به عبدالرّحیم قضایی یزدی از هنرمندان نامی یزد در عصر قاجار اشاره و تصریح کرد: او از سرآمدان سخنوری یزد در دوره قاجار و متخلّص به قضایی یزدی بوده است.

وی با بیان این که در برخی کتاب ها بنا به اعتبار این که پدرش یا اجدادش از مردم همدان بودند به نام قضایی همدانی یزدی ضبط شده، افزود: آقابزرگ تهرانی در کتاب الذریعه به اشتباه او را با قضایی یا فضایی همدانی که در دوره صفویه زندگی می کرده، یکی دانسته است.

این محقق فرهنگی خاطرنشان کرد: پدر قضایی یزدی از مردم کاشان بوده که در آغاز جوانی به شهر یزد مهاجرت و در همین جا ازدواج کرد و قضایی در یزد به دنیا آمد و گویا نیای وی از مردم همدان بوده است.

وی با بیان این در بیشتر کتاب ها اسم اسن سخنور یزدی عبدالرّحیم است، اظهار کرد: در برخی منابع مانند تاریخ یزد اثر احمد طاهری و مجمع الفصحاء به اشتباه نام


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قضایی یزدی سخنوری گمنام از عصر قاجار

قضایی یزدی سخنوری گمنام از عصر قاجار