مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 15 آذر 1399 ساعت 08:502020-12-05سياسي

اجرای صحیح قانون در همه جا، به نفع همه


پانزده آذر سال 1361 دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع تظلم خواهی مردم از دستگاه های دولتی تاسیس شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از دیوان عدالت اداری، تضمین اصل حاکمیت قانون و همچنین تضمین حقوق شهروندان در برابر تصمیمات و اقدامات اداری با توجه به وظایف و تکالیف قوه قضاییه در اصل 156 قانون اساسی نهاد قضایی اختصاصی جهت رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم پیش بینی شده است که در کارکرد سی و هشت ساله دیوان عدالت اداری بیانگر نقش موثر این نهاد در حمایت از حقوق شهروندان بوده است.

لذا طبق اصل‏ یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی، به‏ منظور رسیدگی‏ به‏ شکایات‏، تظلمات‏ و اعتراضات‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ مأمورین‏، واحدها، آیین‏ نامه‏ های‏ دولتی‏ و احقاق‏ حقوق‏ آنها، دیوانی‏ به‏ نام‏ دیوان‏ عدالت‏ اداری‏ زیر نظر رییس‏ قوه‏ قضاییه‏ شکل گرفته است.

طبق قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 که در حال حاضر، قانون حاکم بر دیوان عدالت اداری است، دیوان به عنوان مرجعی قضایی که صرفاً در تهران مستقر است، متشکل از 56 شعبه بدوی، 23 شعبه تجدید نظر، 7 شعبه اجرای احکام، هیات عمومی و هیات های تخصصی می باشد.

که هیات های تخصصی شامل هشت گروه استخدامی _ مالیاتی و بانکی_ بیمه، کار و تامین اجتماعی_ شوراهای اسلامی_ شهرسازی، منابع طبیعی و محیط زیست_ادا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اجرای صحیح قانون در همه جا، به نفع همه

اجرای صحیح قانون در همه جا، به نفع همه